Online bestedingen groeien eerste half jaar naar 12,5 miljard euro


Nederlandse consumenten gaven in de eerste zes maanden van 2019 online 12,5 miljard euro uit aan producten en diensten, een groei van 9 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. Naar verwachting komen de totale online consumentenbestedingen voor heel 2019 uit op 25,9 miljard, zo blijkt uit het Thuiswinkel Markt Monitor in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL. De cijfers worden gepubliceerd voorafgaand aan Shopping Today in Maarssen.

In totaal gaven Nederlandse consumenten 7 miljard euro online uit aan producten en 5,5 miljard aan diensten. Deze groei wordt voornamelijk veroorzaakt door de groei van het online besteedbedrag en het aantal aankopen per online koper.

In totaal werden er in de eerste zes maanden van 2019 124,9 miljoen online aankopen gedaan. Daarbij blijft de groei voor diensten achter bij die van producten, wat in lijn is met voorgaande jaren.

De groei binnen producten wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een forse stijging van het aantal online aankopen binnen Food/Nearfood, Schoenen & Personal Lifestyle en Health & Beauty.

Het aantal online aankopen dat op een smartphone wordt gedaan, blijft zijn groei doorzetten. Waar in de tweede helft van 2018 nog 15 procent van de online aankopen via een mobiele telefoon is gedaan, is dit aandeel een jaar later gestegen naar 22 procent. Ook het aantal online kopers via een smartphone is het afgelopen jaar gestegen: 37 procent van alle online kopers doet een online aankoop op een smartphone, terwijl dit in 2018 nog 32 procent was. Het gebruik van een desktopcomputer of een laptop door online shoppers is daarbij verder gedaald: van 32 naar 29 procent voor desktops en van 50 naar 48 procent voor laptops.

De verwachting is dat de online bestedingen in Nederland voor heel 2019 uitkomen op circa 25,9 miljard, verdeeld over ongeveer 259,7 miljoen aankopen.


(bron: Emerce)

Last modified: 09:20 - September 19th, 2019