Sinterklaas geeft dit jaar 340,9 miljoen euro online uit


Black Friday mag dan de grote klapper van 2018 zijn, net als voorgaande jaren heeft Sinterklaas voor een flinke e-commerceboost gezorgd. In de vijf weken voorafgaand aan 5 december heeft de goedheiligman 340,9 miljoen besteed aan cadeaus, zo blijkt uit een onderzoek onder de leden van Thuiswinkel.org.

In de eerste negen maanden van 2018 besteedden Nederlandse consumenten gemiddeld 243,5 miljoen euro per week. In de periode tussen 1 november en 5 december wordt er mede dankzij Sinterklaas per week gemiddeld 311,7 miljoen via internet uitgegeven aan producten en diensten. Wel hebben Singles Day en het Black Friday-weekend (inclusief Cyber Monday) de resultaten omhoog gekrikt, waardoor niet helemaal duidelijk is voor welke gelegenheid de cadeaus zijn aangeschaft.

Leden van Thuiswinkel.org geven aan dat de verkoop van giftcards en cadeaubonnen ook dit jaar blijft doorgroeien. Zo is het vierde kwartaal (van oktober tot en met december) binnen de totale markt voor cadeaukaarten goed voor ongeveer 40 procent van de jaaromzet.

(Bron: Emerce)

Last modified: 09:20 - December 4th, 2018